zaterdag 25 september 2010

Vijf dingen die u als leidinggevende moet kunnen

het managen van mensen is niet altijd gemakkelijk . Hoe je je team uitgelijnd, gemotiveerd en begaan? Gary Topchick zet in een notendop wat een goede manager op zijn minst in zijn of haar staat .

1. Delegeren

In de rol van manager bent u minder met de dagelijkse praktijk betrokken en een hoger niveau afdeling proberen te functioneren. Een goede leider is dus een minimale inhoudelijke taken zelf helpen in plaats van zijn of haar personeel voor alle taken mogelijk zelfstandig uit te voeren . Volgens Gary Topchick , auteur van "Plotseling manager werknemers bij in vijf fasen , van junior tot senior associate .


  1. In fase 1 , de focus fase maakt de medewerker veel fouten en vereist veel aandacht van de manager.

  2. In fase 2 , de blinde zeilen fase wordt de medewerker gemotiveerd, maar mist hem of haar de juiste kennis en vaardigheden.

  3. In fase 3 , de stabiele fase , werkt de werknemer , terwijl zelfstandig , maar op een gemiddeld niveau .

  4. In fase 4 , de groeifase , voert de werknemer bij hoge tot zeer hoge niveaus.

  5. In fase 5 , het doen fase, heeft de medewerker uitstekend en is ze misschien de inhoud zelfs beter dan de manager.

Uw doel als manager is om ervoor te zorgen dat de meeste mensen in fase 4 of 5 , zodat zij goed zelfstandig kan functioneren en u als manager dus ruimte hebben voor u op de grote (re ) lijnen te concentreren . Uw medewerkers te groeien naar fase 4 en 5, door opleiding, begeleiding , of training on the job van een meer ervaren medewerker .


2. Het geven van feedback

Feedback te geven heeft alleen zin als de tijdige en specifiek. Niet wachten om feedback te geven aan het jaarlijkse functioneringsgesprek . Als je na een half jaar een reactie op eerder werk , maak je bedrogen voelen. Ook worden specifieke voorbeelden geven en na te denken of laat de andere zelf te overwegen een betere aanpak. 'Je bent te langzaam "help de ander niet tot betere prestaties te bereiken. Bovendien putten positieve feedback meer, zelfs negatieve feedback een stuk makkelijker om te geven.


3. Motiveren

Zonder gemotiveerde medewerkers blijven alle verantwoordelijkheden niet op de schouders van de manager liggen. Motivatie bestaat grotendeels uit twee dingen: actief luisteren en vragen stellen. Van actief luisteren - of open vragen, door vragen en af en toe samenvatten wat de ander zegt - spreekt waardering. Door te vragen wat de ander net nodig heeft om gemotiveerd en geëngageerd zijn om te werken, je weet wat die persoon precies motiveert doen.


4. Positieve werksfeer

Een positief klimaat geeft energie , negativiteit kost energie . Een positieve werkomgeving te maken heeft met het creëren van een prettige , open sfeer waarin medewerkers op hun gemak voelen . In zulke vriendelijke sfeer durft een werknemer toe te geven fouten en collega's te spreken. Om een positieve omgeving te creëren , u als manager , een goed voorbeeld en laat je ruimte voor informele gesprekken . Behandeling is het toverwoord . Motiveren van werknemers is vooral een kwestie van praten met elkaar en vragen wat de ander motiveert.


5. Beslist

Een cruciaal element in de verantwoordelijkheden van de manager is het nemen van beslissingen . beslissing te nemen men zich door vijf fasen.



  1. Het begint met het analyseren van het probleem.

  2. dan de inventaris van de opties.

  3. Dan weeg je een optie tegen een ander .

  4. Nadat u een keuze maken en .

  5. dat besluit beoordeelt u

Het helpt om de fasen te scheiden in te trekken of om het dilemma uit te leggen aan een onpartijdige partij. Te veel keuze te helpen weer niet , volgens psychologen , zijn we niet gebouwd. voor moeilijke beslissers , er zijn gelukkig een aantal boeken om te beslissen. Voor de beslissers die echt niet zelf omgaan met dit of de hele harde besluiten is er ook beschikking software, met alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen voortgebracht .


Bron: vkbanen


1 opmerking:

  1. wat moet werknemer doen om ervoor te zorgen dat hij zich prettig voelt in zijn werk?

    BeantwoordenVerwijderen